VI. tétel: A késő középkor
B, Miért tartjuk európai
jelentőségűnek az észak-itáliai humanizmus és a reneszánsz megszületését?
A virágzó középkor technikai kultúrája: a humanizmus
és a reneszánsz
1, Technikai találmányok felfedezése:
- a lábító (pedál), a
forgattyú alkalmazása (főleg a szövőszékeknél, kovácsfújtatóknál,
esztergapadnál
és fazekaskorongnál használták)
- A
szövőiparban: rokka, szövőszék, kallómalom
- Megindult a
selyemhernyó-tenyésztés, föllendült a selyemszövésà selyemcérnaà
selyemcérnázó gépek
- Megjelent a vízikerékà vízimalmok
és a szélkerékà
szélmalmok
- Az építészetben már darukat,
taposómalmos szerkezeteket és rámpát haasználtak.
- A XIV. századtól szemüvegeket
is gyártanak.
- Papírt a XII.századtól állítanak elő. (az
egyiptomi papiruszlapokat kiszorították a mindennapi használatból.)
Olcsósága miatt használata
mindennapossá vált.
2, A
könyvnyomtatás feltalálása:
- Gutenberg János
kidolgozta a (cserélhető ólombetűkkel való) nyomtatás technológiáját. (1450
körül)
3, A haditechnika fejlődése:
- megjelent a puskaporà az első
mesterségesen előállított energia.
A puskapor alapjait a bizánci
“görögtűz”-ből kísérletezték ki.
- Vasgyűrűből kovácsolt ágyúcsövek
készültek a XIV. század elején. Kőgolyók helyett később vasgolyókat
használtak.
- Az ágyú (a XV. századtól) és a
puska (a XIV. századtól) harcdöntő tömegfegyver lett.
4, Hajózástechnikai vívmányok:
A fokozódó szállítási
szükségletek a közlekedési technika tökéletesítését kényszerítették
rá az emberre.
- Megjelent az iránytű, a térkép
és megjelentek a csillagászati műszerek.
- Az olasz hajózás: Genovaiak
építették az újfajta kétárbocos tengerjárót: a carraco-t.
(Kormánylapátja a hajó végén nyúlt a
mélybe.)
5, A
gazdagodó Észak-Itália:
A gazdasági fejlődésben élen járó észak-itáliai
területeken a feuális rend már a XIII-XIV.századtól
bomlásnak indult, Tehát a
parasztok felszabadultak a függésből.
- Velence
polgárainak gazdagsága főleg a levantei
kereskedelemből származott.
- híres termékek: a velencei
selyem, a tükör és egyéb üvegáru.
- jelentős volt még a pénze, hadserege.
- diplomaták megjelenése. Jól
szervezett besúgókkal, titkosrendőrséggel vigyázták a kevesek
uralmát.
- A dózsapalota
bírósági terméből a börtönökbe vezető “sóhajok hídján” vezették
végig a bűnösöket és a “zavargókat”.
-
Velencében gondoskodtak először a sebesültekről. Nyugdíjat
folyósítottak, támogatták a házépítést. A kisemberek életszínvonala itt
magasabb volt.
- Genova tengeri kereskedelmi-
és bankközpont, Milánó szárazföldi kereskedelemi központ.
- Firenze az itáliai textilipar
és bankházak központja.
- kereskedők,
bankárok
- a posztóiparban: a kézművesek készítette posztót fölvásárolták, és
értékesítették. à fölvásárlási és
kiadási rendszer
6, Az első munkásfelkelés: a
munkáshiányt munkanélküliség váltotta fel. A városok koldusokkal
teltek meg.
A munkanélküliek egy része
szervezkedni kezdett.
- Rossz helyzetben éltek a gyapjúmosó,
posztót kallózó munkások, akiket rongyosoknak hívtak (olaszul: ciompi)
- 1378-ban a posztómunkások felkelést indítottak, a céhes
kézművesek segítségével győztek;
azonban a patríciusok vérbe
fojtották a felkelést.
- a posztómunkások vezére lett a város főtisztviselője.
7, A
HUMANIZMUS, a reneszánsz eszmerendszere.
A megerősödött és öntudatra ébredt
polgárság emberközpontú világnézete.
- A latin “homo”à “ember” szóból és a
szintén latin “humanus”à
“emberi” szóból származik.
a) emberközpontúság; azaz
mindennek mértéke az ember.
b) a humanista gondolkodó ismeri a klasszikus antik szerzők
műveit, illetve a görög / latin nyelvet.
- ez egy újfajta életstílus,
gondolkodásmód, amelyben érték a klasszikus (ókori) műveltség, a tudásvágy
és az egyéni művészi öntudat.
- Humanista
gondolkodók: Dante (a kor nagy költője), Petrarca (szintén
költő, szonetteket írt), Boccaccio (elbeszélések)
8, A Reneszánsz:
- Fogalma: francia eredetű
“renaissance”à
“újjászületés”.
Az alkotók az ókori művészetek “újjászületését”
akarták kifejezni ezzel a szóval.
- ideje:1300-1600-ig
- művelődéstörténeti korszak /
korstílus
- a meggazdagodott itáliai polgárság a
középkor alacsonyabb életminősége után felfedez 1 önmagához méltóbbnak tartott
kultúrát;
az antikvitást.
- megnő az érdeklődés a világ, a
természet, és az ember iránt. Portrékat festettek az egyéniség
kifejezésére törekedve.
Ez az ember realista
ábrázolása. (ez a művész célja is.)
- társadalmi
alapja: a polgárság, kevésbé fejlett országokban a nemesség.
Korszakolás:
1, Az itáliai
reneszánsz korszakai:
1, az 1300-as évek à TRECENTO; központja Firenze (Itália),
2, az 1400-as évek à QUATTROCENTO; központja Firenze és Észak-Itália,
3, az 1500-as évek à CINQUECENTO; központja Róma és Vatikán.
Az építészetben is megmutatkozott az antik
művészet hatása: a templomokon, középületeken kupola magasodott.
A palotákban boltíves folyosókat,
kazettás mennyezeteket, belső udvarokat és félköríves /
oszlopos loggiákat építettek.
(Loggia= pillérekre / oszlopokra
támaszkodó, boltíves nyitott csarnok.)
- A humanizmus és a reneszánsz
ideálja a sokoldalúan képzett, művelt ember volt.
- A kor vezető egyéniségei:
1, Leonardo da Vinci (1452-1519): festő, építész, mérnök
2, Raffaello
Santi (1483-1520): festő.
3, Michelangelo Buonarrotti (1475-1564): festő, szobrász, építész.
- A humanizmus és a reneszánsz Itáliából
Európa más területeire is eljutott. Leghamarabb Flandriában terjedt el, majd
később más országokba; pl.: Magyarországra
is eljutott.